♥ writing on a whim…
2026-06-24

Jag har ofta människor omkring mig som röstar på Sverige Demokraterna. Det är både familj, vänner, bekanta och kollegor – varav en del står mig väldigt nära. När de talar är det invandringen och flyktingmottagandet som har skapat Sveriges största problem. För mig är det kapitalismen och dollarmiljardärerna.
Samtidigt känner jag en stor lättnad när personer och organisationer som jag beundrar och stödjer anordnar en spelning just när Åkesson ska hålla tal i Visby idag. Den lättnaden känner jag bland snusdosor dekorerade med SD-symbolen, och när samtal flödar omkring mig rörande barnäktenskap, burkor, barn i fängelse och förakt mot den rödgröna sidan.
Då säger jag ingenting, håller låg profil. Jag vet att det inte finns någonting jag kan göra eller säga som kan få dessa människor att förstå hur jag ser på saken. Vi är ändå överens någonstans om att det finns stora integrationsproblem som behöver lösas. Det handlar ju om värdegrunder.
För mig handlar allt om det större perspektivet – det kapitalistiska systemet kontra mänskliga rättigheter i det globala samhället, och klimatkrisen. Det handlar om att våra naturmiljöer exploateras, förgiftas och försvinner – i takt med att djur- och växtarter utrotas.
Men för mina vänner som röstar på SD så handlar det mer om hur deras lokalsamhällen har förändrats. Hur språkförbistringar, kulturkrockar och segregation har skapat problem som det inte verkar finnas någon lösning på.
De vill ha tillbaka samhället som det var innan, när det var mer homogent. För mig är det helt uppenbart omöjligt, att återgå till en monokultur. Det är många andra faktorer som främjar internationaliseringen och det multikulturella samhället, förutom flyktingmottagandet. Vi måste ju finna konstruktiva lösningar, för samarbete framåt.
Så jag är med gänget som spelar musiken i Visby idag – i hjärtat ♥. Jag dansar omkring framför scenen hejvilt, med en dröm om peace, love and understanding. Så väljer vi alla kärlekens väg, eller hur? Vi dissar hatet. Det har ingen plats inom politiken 2026. De nuvarande samhällsproblemen kan vi bara lösa tillsammans. Det är så jag ser det.
♥ ♥ ♥
